قبل از اینکه یاد بگیریم چگونه یک برند قوی بسازیم بهتره یادبگیریم که اصلا برند چیست؟
چرا باید برندسازی کنیم؟ و…
برند چیست؟
برند میتواند نام شما،نام شرکت شما،نام محصول شما یا … باشد.
بسته به اینکه شما بخوایید چه چیزی را برندسازی کنید ساخت برند شماهم تغییر میکند اما مفهوم کلی این اسم یعنی برند همان نام اون شخص،شرکت یا محصول مورد نظر است.
مثلا اپل،مایکروسافت،تسلا،آمازون برترین برند های دنیا در حوزه های مختلف هستند.
از نمونه های ایرانی هم میتوانیم به دیجی کالا،دیوار،اسنپ و… اشاره کنیم.
برند این شرکت ها نام خود شرکت هست.ولی اگر برای مثال شما فروشنده هستید برند شما میتواند نام شخصی شما باشد.
چرا باید برند بسازیم؟
سوالی که ممکن است برای خیلی از عزیزان پیش بیاد اینکه چرا اصلا باید برند سازی کنیم و ساخت برند چه تاثیری در درآمد و شخصیت ما دارد.
۱:قیمت گذاری:
اولین دلیلی که شما رو میتونه متقاعد کنه که برند قوی بسازید موضوع قیمت گذاری محصولاتتان است.بارها این عبارت رو احتمالا شنیدید ” جنگ قیمتی”.وقتی رقابت در حوزه ای بالا می رود رقابت بر سر قیمت برای شما سخت میشود چرا که بعضا باعث ضرر های زیادی برای شما میشه که مثلا باید محصولاتی رو بدون سود یا با حتی ضرر بفروشید که مشتریان به سمت رقیبان شما نروند!که اینکار بسیار اشتباه هست البته که گاهی مواقع باید اینکارو انجام بدید ولی نه جنگ قیمتی و نه دائما.
شاید برای شما سوال پیش بیاد که برند سازی چه ارتباطی با قیمت گذاری داره و چرا اگه برند قوی بسازیم وارد جنگ قیمتی با رقیبان نمیشویم.
احتمالا برای خود شماهم بارها پیش اومده که از فروشگاهی یا برندی بدون اینکه قیمت بپرسید محصولاتشون رو خریداری میکنید!چرا؟ چون شما عاشق اون برند شدید و برایتان اهمیتی نداره که کمی قیمت محصول از برند های مشابه و رقیب بیشتر باشه! این بحث کاملا طبیعیه.
در خصوص رابطه برندسازی و قیمت گذاری جفری گیتومر در کتاب اسرار فروش نیز میگوید:
اگز ضابطه را تعیین نمیکنید،به جنگ قیمت میروید.شهرت(معروفیت برند شما)بر قیمت پیشی میگیرد.
پس اولین نتیجه ای که میگیریم اینه که برای قیمت گذاری دچار دردسر و رقابت زیادی نمیشوید.
۲:تبلیغات دهان به دهان:
انسان برای خرید مایحتاج زندگی یا حتی وسایل تفریحی،آموزشی و … نیاز به اعتماد سازی داره.مثلا احتمالا اگه شما کنکور داشته باشید و دنبال کتاب کمک درسی یا کتاب تست باشید احتمال زیاد از برندهایی مثل گاج،خیلی سبز و … کتاب خریداری میکنید.
اگه از شما بپرسم چرا؟جواب تقریبا واضح هست.چون کار این شرکت ها خوبه! چون مطمئنیم که مهم ترین سوالات تست رو برای ما جمه آوری کرده اند.پس اعتماد سازی یکی از مهم ترین عوامل رشد کسب و کار شماست.
اما تبلغیات دهان به دهان چه ربطی به اعتماد سازی داره؟
جواب این سوال هم مشخصه!قاعدتا وقتی مشتری دوست،فامیل و آشناهایشان را به سمت شما بفرستند و شمارو به آنها معرفی کند،تقریبا دیگه نیازی به اعتماد سازی ندارید چون یک یا چندبار دوست ایشان از شما خرید کرده و با روند کار شما آشنا شده است.پس برندسازی باعث تبلیغات رایگان دهان به دهان نیز میشود.
۳:افزایش تدریجی فروش:
سومین مزیتی که شما با برندسازی به دست میارید افزایش تدریجی فروش شماست به این دلیل که وقتی برای مشتری خود دوست داشتنی شده باشید و ایشان به برند شما علاقه پیدا کرده باشند به همین راحتی به سمت رقبای شما نمی رود!
به نقل قولی دیگر از جفری گیتومر در کتاب اسرار فروش در این رابطه نیز میپردازیم:
پایین ترین قیمت همیشه به معنی کمترین سود است.ارزش بر قیمت پیشی میگیرد.
منظور آقای گیتومر این است که ارزشی که برند شما ایجاد میکند(مثل همان دوست داشتنی شدن که عرض کردم،با ارائه ارزش محبوب و دوست داشتنی نیز میشوید)مهم تر از قیمت است.یعنی گاهی اوقات مهم نیست که محصولی رو شما ده،بیست،سی هزارتومان و حتی بیشتر از رقیبتان میفروشید،اگر شما دوست داشتنی باشید و ارزشی ارائه کنید،برنده نهایی شمایید!
چگونه برند یک محصول مورد نظر را بسازیم؟
برای بعضی ها سوال است که برند بعضی محصولات مثل لباس را چگونه بسازیم؟
اصلا چه فرقی میکنه که محصول ما چی باشه برای برندسازی؟
جواب این سوال نیز این است که تفاوتی ندارد محصول شما چیست!به هر حال باید کارهای لازم و اصلی را برای برندسازی شرکت و… انجام دهید.
البته قطعا یه سری کار ها متفاوت هستند اما بِیس اصلی کار همان است.
اهمیت لوگو برای برندسازی:
اهمیت داشتن یک لوگو مفهوم دار و زیبا قطعا برای برندسازی نیاز است.شما فرض کنید که ابر برندهایی مثل اپل،نایک،آدیداس و… لوگو مخصوص خود را نداشته باشند!
اما برعکس حالا که لوگوی خاص دارند شما هر جا علامت سیب گاز زده را ببینید یاد اپل و احتمالا گوشی آیفون می افتید حتی اگه اسمی از اپل گفته نشود.
نکات مهم در ساخت لوگو:
برای ساخت لوگو باید به یک سری نکات توجه کنیم:
اولین مورد:
سادگی لوگو،برای ساخت لوگوی تجاری سعی کنید از لوگوهای ساده ومفهومی استفاده کنید که در ذهن بماند اگر بخواهیم باز هم مثال بزنیم میتوانیم به مثال شرکت های نایک،آمازون،آدیداس،دیجی کالا،اسنپ و … اشاره کنیم.
لوگوی هیچکدام از آنها پیچیده نیست!
دومین مورد:
به یاد ماندنی باشد.یک لوگو تجاری باید علاوه بر زیبا و مفهومی بودن باید به یاد ماندنی باشد.منظور از به یاد ماندنی یعنی طوری باشد که مخاطب با آن ارتباط برقرار کند و داخل ذهن او جا بگیرد.
کتاب هایی در حوزه برندسازی:
۱:برندینگ در پنج و نیم مرحله
۲:طرح هویت
۳:کتاب برندینگ
۴:ایجاد هویت برند
۵:طراحی هویت برند