تفاوت های فروش و بازاریابی

تقاوت های فروش و بازاریابی
۳٫۷
(۷)

نویسنده حمید تقوی،زمان مطالعه ۶ دقیقه

فروش و بازاریابی چه تفاوتی باهم دارد؟
آیا این دو مبحث و فعالیت یکی هست یا باهم تفاوت دارد؟
از بین دانشجوها و عزیزان دانش پذیر این سوال ها یکی از پر طرفدار ترین سوالات و مباحث میباشد.
در این مقاله به این سوالات پاسخ داده و ارتباط این دو بخش با یکدیگر را خواهیم خواند.

چه زمانی فروش؟چه زمانی بازاریابی؟

احتمالا از همین بخش متوجه بشید که این دو بحث کاملا جداگانه هستند! البته در عین حال اختلال یا پیشرفت در هر کدام از این بخش ها روی طرف دیگر اثر گذار خواهد بود بنابراین به موضوع این بخش یعنی زمان انجام آنها بپردازیم.
یکی از تفاوت های عمده این دو مبحث زمان انجام آنهاست.
اگر بخواهیم فروش را قلب تپنده یک بیزینس لقب گذاری کنیم،بازاریابی خونی هست که منجر به تپش و کارکرد اون قلب میشه!
شما با بازاریابی مشتری را جذب بیزینس و برند خود میکنید اما تا زمانی که نتوانید فروش موثر و خوبی داشته باشید امکان ندارد بیزینس موفق و ثروتمندی داشته باشید.
اگر بخواهیم واضح زمان این دوکار رو ذکر کنیم اینطور است:
بازاریابی قبل از فروش.
به عبارتی دیگر شما باید با بازاریابی مشتریان خود را جذب کنید تا بتوانید محصولات و خدمات خود را به آنها ارائه دهید.
و از طرفی دیگر باید فروش را بلد باشید تا بعد از بازاریابی و جذب مشتری مهارت حل مشکل آنها(فروش)را داشته باشید.
پس نتیجه میگیرم فروش بعد از بازاریابی است.

برای درک بهتر این موضوع نمودار زیر را مشاهده فرمایید.

بازاریابی و فروش

فروش مهم تر است یا بازاریابی؟

همانطور که عرض کردم هردوی این مباحث مهم هستند و شما بدون هر یک از آنها بیزینس موفقی نخواهید داشت.
بنابراین هردوی آنها مهم هستند.

فروش سخت است یا بازاریابی؟

مباحث به این مهمی قطعا سختی ها و پیچیدگی های خودشان را دارند.
بازاریابی بیشتر یک بحث تحلیلی است اما فروش اغلب یک مبحث تکنیکال.
برای انجام بازاریابی شما به تحلیل دائم رقبا،مشتریان و بازار میپردازید.
اما در بحث فروش شما با انجام تکنیک های خاص میتوانید فروش نسبتا خوبی داشته باشید.البته که برای فروش موفق نیز باید بتوانید مشتریان خود را تحلیل کرده تا بتوانید به هرکدام از آنها به سبک خاص و درست خود بفروشید.

آیا میتوانیم هم بازاریاب شویم و هم فروشنده؟

جواب این سوال هم بله است و هم خیر!
در واقع بستگی دارد به شما،مدل کارتان و … . اگر که برای کسب و کار خودتان میخواهید فروش و بازاریابی انجام دهید،ابتدا هر دو را خودتان انجام دهید،سپس بازاریاب و بعد از آن فروشنده استخدام کنید.
اما اگر برای شرکت های دیگر کار میکنید بستگی به خودتان دارد که بتوانید هر دوی آن را باهم مدیریت کنید(کارتان کمی سخت است!) یا خیر و تاکید میکنم که این دو مسئله باهم تفاوت دارد پس به این فکر نباشید که هردوی آن ها یکی هست و کارشان باهم تفاوتی ندارد.

 دانلود فایل PDF مقاله

دانلود فایل صوتی مقاله

امتیاز شما به این مقاله چند است؟

میانگین رتبه بندی ۳٫۷ / ۵٫ شمارش آرا: ۷

بانظردهی برای این مقاله ۵۰ درصد تخفیف بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید

دوره رایگان بیزینس پلن