بخش بندی بازار چیست؟+مزایای آن

بخش بندی بازار
5
(1)

اگر در حیطه بازاریابی فعالیت میکنید و یا که کارآفرین هستید و بیزینس شخصی خودتان را دارید به احتمال خیلی زیاد این کلمه به گوشتان خورده است:بخش بندی بازار یا Market Segmentation

بخش بندی بازار مزایای بسیار زیادی دارد.از جمله کم شدن هزینه بازاریابی،جذب مخاطب هدف،شناختن هر بخش از مشتریان خود و… که در این مقاله مهم ترین مزایای این تکنیک بازاریابی را باهم مطالعه و بنده درباره شان به شم عزیزان توضیح خواهم داد.

بخش بندی بازار در بازاریابی

چرا باید بازارمان را بخش بندی کنیم؟

همانطور که گفتم بخش بندی بازار مزایای زیادی دارد که با انجام آن ما و مجموعه مان از آن مزایا برخوردار خواهیم شد.

در ادامه به بیان و توضیه مهم ترین مزایا میپردازیم:

1:کم شدن هزینه بازاریابی

اولین مزیتی که بعد از بخش بندی بازار و شروع به بازاریابی نصیب ما میشود،کم شدن هزینه بازاریابی تان هست.

کم شدن هزینه بازاریابی با بخش بندی بازار به این دلیل است که شما مخاطب خود را جدا کرده ای و دقیقا همان محصول مورد نظر را برای مخاطب مورد نظر بازاریابی میکنی.پس قاعدتا نرخ تبدیل مخاطب احتمالی به مخاطب و مشتری بالقوه و حتی مشتری وفادار بیشتر میشود.

البته شایان ذکر است که اگر تبلیغات و بازاریابی تان برای برندسازی شرکتفنام شخصی تان و … است به این موضوع نباید توجه کنید چون قصد تمرکز اصلی شما روی شنیده شدن نامتان است و جذب مخاطب مورد بعدی میباشد.

جذب مخاطب هدف در بازاریابی

2:جذب مخاطب هدف

همانطور که گفتم بخش بندی بازار موجب میشود شما نیز مخاطب هدف تان را جذب کنید.برای مثال اگر تولید کننده کیف های دخترانه بچه گانه هستید،بازاریابی و جذب مخاطب شما فقط برای پدر و مادران(خصوصا مادران)هایی است که دختر بچه دارند و حتمال خریدشان بسیار بالاست و نه صرفا کسانی که برای مشاهده محصولات شما به مجموعه تان سر زده اند یا پدر و مادرانی که در آینده قصد دختر دار شدند دارند!

فقط و مستقیما پدر و مادر دختر بچه ها!

3:شناختن هر بخش از مشتریان وفادار

این بخش مربوط به crm و بازاریابی داخلی میباشد.در مقاله crm هم توضیح دادیم که شما باید اطلاعاتی همچون سلیقه مشتری(این مورد مربوط به این مقاله میباشد)را داشته باشید.

شناختن هر بخش از مشتریان به شما کمک میکند تا بدانید کدام بخش چه محصولی را نیاز دارد.بنابراین بازهم برای بازاریابی داخلی نیز هزینه شمارا کاهش خواهد داد.

بزارید مثالی بزنم تا بهتر و بیشتر متوجه منظور بنده شوید.

فرض کنید همان تولیدکننده کیف هستید و سه مدل کیف های بچگانه،دخترانه و پسرانه و کیف های چرم مردانه تولید میکنید.به مناسبتی فرضی جشنواره فروش گذاشته اید و قصد بازاریابی داخلی و اطلاع رسانی به مشتریان خود را دارید.در این جا شما اگر مشتریان خود را بخش بندی کرده باشید به مردی مجرد پیامک یا ایمیل نمیزنید که به آن بگویید کیف های بچگانه دخترانمان تخفیف زده شده است!

در این جا شاید بعضی عزیزان بگویند که اینکار چندان هم اشتباه نیست چون شاید اون فرد خواهرزاده یا برادرزاده ای داشته باشد و کیف های دخترانه مارا نگاهی بیندازد.بله کاملا درست میگویید اما یادتان نرود که ما تا جایی ممکن قصد کاهش هزینه بازاریابی را با بخش بندی بازارمان داشته ایم و نه برندسازی.پس مجبوریم تا مشتریانی که احتمال خرید و نیازشان بالاست را پرزنت کنیم.

چگونه بازارمان را بخش بندی کنیم؟

چگونه بازارمان را بخش بندی کنیم؟

در این باهم میپردازیم به رایج ترین معیار های بخش بندی بازار،

یا اگر بخواهم واضح تر بگویم،ببینیم که چگونه باید بازارمان را بخش بندی کنیم؟

1:ویژگی های جمعیت شناختی:

سن،جنسیت،قشر(از لحاظ مالی) و شغل از مهم ترین ویژگی های جمعیت شناختی است که باید آنهارا بدانید و اعمال کنید.

مشتری شما در کدام بخش(اگر تک محصولی نیستید)چه جنسیتی دارد؟سن او چندسال است؟شغل و درآمد او حدودا چقدر است و چیست؟توان خرید محصول شمارا دارد؟یا نیازش محصول با کیفیت از محصول شماست و کیفیت محصول شما او را راضی نمیکند؟

این ها مواردی است که باید در بخش ویژگی های جمعیت شناختی بخش بندی کنید.

2:موقعیت جغرافیایی

در بعضی موارد دانستن موقعیت جغرافیایی مخاطبتان خیلی مهم است.برای مثال فرض میکنیم تولید کننده کت و شلوار مردانه هستید.کت و شلوار های شما کیفیت بالا و قیمت های گرانی دارد،پس یک گروه از مخاطب شما صاحبین کارخانه جات هستند.شما باید بسنجید و تحقیق کنید که در کدم محله شهر صاحبین کارخانه زندگی میکنند؟(احتمالا در بهترین نقاط شهر!)یا حتی اگر بازاریابی اینترنتی میخواهید انجام دهید باید بسنجید که ایشان در کدام شبکه ها اغلب حاضر هستند.

در بخش خدمات و آموزش هم به همین سبک عمل کنید.

3:الگوهای رفتاری:

الگوهای رفتاری نیز از مهمترین و رایج ترین موارد بخش بندی بازار است.

یکی از مثال های الگوهای رفتاری این است که شما باید بدانید مخاطبتان دنبال برند است یا فروشنده موقت؟

برای مثال اغلب افراد برای خریداقلام غذایی فقط به یک فروشگاه یا سوپر مارکت نمیروند و اگر نیازی به مواردی داشته باشند از نزدیک ترین سوپر مارکت محصولشان را خریداری میکنند.اما کم پیش می آید که شخصی برای خرید لباس مجلسی بدون در نظر گرفتن برند تولید کننده لبافلباسی را خریداری کند.

پس باید وابسته به بیزینستان و رفتار مخاطبتان بفهمید که شما باید برند وفادار آن مخاطب شوید یا …

دانلود فایل PDF مقاله

امتیاز شما به این مقاله چند است؟

میانگین رتبه بندی 5 / 5. شمارش آرا: 1

بانظردهی برای این مقاله 50 درصد تخفیف بگیرید!

دیدگاهتان را بنویسید