نویسنده حمید تقوی،زمان مطالعه 8 دقیقه
آمیخته بازاریابی
دوستان عزیزم سلام!این مقاله یکی از مهم ترین مقالات وبسایت آکادمی تقوی میباشد.مقاله ای که چکیده از تجربه،چندین کتاب،دوره و … میتواند باشد و در عین حال بسیار مختصر و نفوذ پذیر بیان شده است.از شما عزیزان خواهشمندم با دقت آنرا مطالعه فرمایید.
اصول بازاریابی 4p
اصول بازاریابی 4p اصولی که شاید اسم آنرا نشنیده باشید اما اگر اهل مطالعه باشید یک یا دو p آنرا میشناسید و در کسب و کارتان دارید.در همین ابتدا تاکید میکنم که تفاوتی ندارد کسب درآمد شما از طریق فروشگاه محصول است،تدریس است یا خدمات دهی،به هر حال باید اصول بازاریابی 4p را بلد بوده و در کسب و کارتان پیاده سازی کنید.
اصول بازاریابی 4p یک بازاریابی تحلیلی است که شما باید در آن،رقبا،کیفیت و قیمت محصول خود،نوع بازاریابی مجموعه تان و … را تحلیل و بررسی کنید.
و اما بریم برای مطالعه چهار اصل این نوع بازاریابی:
1:محصول یا PRODUCT
مشکلی که بسیاری از کارآفرینان و صاحبین مشاغل شخصی دارند،نداشتن تفکر درباره محصول خودشان است!شاید بگویید مگر میشود که کسی درباره محصول خود فکر نکند؟بله میشود!
البته شاید منظور من و شما از تفکر درباره محصول متفاوت باشد،تفکر درباره محصول از دیدگاه اصول بازاریابی 4p دیدگاهی متفاوت است.
شما باید همواره به این فکر کنید که چه حرکتی،چه روشی،چه چیزی موجب بهتر شدن کیفیت و بازدهی محصولتان میشود.شاید رقیب زیادی در حوزه کاری خود داشته باشید اما خبر خوش این است که با تفکر درباره محصولتان و البته بهتر کردن کیفیت و بازدهی آن حدود نیمی از رقبا را کنر میزنید و از آنها سبقت میگیرید.
همواره به این فکر باشید که چه کاری در مسیر بهتر شدن محصولتان میتوانید ارائه دهید(منظور ا زمحصول هر محصولی است نه فقط محصول فیزیکی)
2:قیمت یا PRICE
مورد بعدی که بسیار حائز اهمیت است قیمت گذاری محصولات میباشد.موردی که علی رغم موارد دیگر توجه زیادی بهش میشود ولی جالب این است که خطای بسیار بالایی دارد.حتما این جملات را بارها شنیده اید: 1:سود کمتر فروش بیشتر 2:ما قیمت رو نصف رقبا میدیم پس قطعا ما رقابت رو میبریم و جملاتی از این دسته که اگر جلوی بعضی هارو نگیریم محصولاتشان با زیر ده درصد سود عرضه میکنند!ولی واقعیت چیست؟این جملات صحیح است؟باید قاطعانه به این سوال جواب خیر بدهم! در مورد اول خیلی ها فکر میکنند که هرچه سود کمتری داشته باشید قطعا فروش بیشتری خواهند داشت.این مورد در تمامی مواقع درست عمل نمیکند.زمانی این حرف درست است که اگر رقبا قیمت ها را با 20 درصد سود میدهند شما با کمی درصد پایین محصول را ارائه دهید.اما زمانی که محصول شمارا رقبا ندارند یا اگر دارند با 50 درصد سود وارد بازار کرده و شما با ده درصد سود میدهید کار بسیار اشتباهی است!در این مواقغ فروششما اغلب پایین هم می آید چرا که مشتری حس شک میگیرد که چرا قیمت اینهمه از تمام رقبا پایین تر است!در این صورت یا از شما خرید نمیکند یا اگر خرید کند بیشتر مواقع با ترس و دلهره است که منجر به خرید خوبی نخواهد شد. سوای مسئله فروش،اکثر کارآفرینان و صاحبین کسب و کار در فکر خود رویای ثروت میپرورانند!وقتی شما محصولتان را با سود بسیار کمی میدهید احتمال رسیدن را اون رویا بسیار پایین می آیند! راهکار چیست؟از فردا تمام قیمت هایمان را بالا ببریم برای ثروت سازی؟خیر!شما قیمت محصولات رقابتی را نمیتوانید بالاتر از رقابیتان بدهید،اما میتوانید خیلی هم پایین تر ندهید! امیدوارم که منظور خود را در این بخش به درستی به شما رسانده باشم.
3:مکان یا PLACE
مکان یکی دیگر از مسائل مهم تحلیلی در بخش بازاریابی 4p میباشد که حتما باید به آن توجه کنید.
مغازه شما کدام قسمت شهر است؟کسب و کارتان اینترنتی تان در کدام پیامرسان است؟در کدام قسمت شهر چه خدماتی میدهید.
برای مثال اگر تعمیرکار پکیج و رادیاتور گرمایشی خانه هستید این اشتباست که در محله سطح پایین(از نظر مالی)دفتر کار بزنید یا تبلیغات انجام بدید چون در آنجا اغلب از بخاری استفاده میکنند.
پس به این نکته هم حتما توجه داشته باشید که کجا هستید!
4:پروموشن یا PROMITION
گزینه آخر یعنی پروموشن چکیده ای از سه گزینه قبلی هست و منظور این مورد اینه که اصلا تبلیغات میدید؟!
این گزینه به شما و تمام صاحبین کسب و کار میفهماند که خودتان،برندتان،کسب و کارتان،محصولتان تنهها زمانی رونق واقعی میگیرند که با تبلیغات خودتان را به مخاطبین نشان دهید.
بهترین محصولات و خدمات دنیارو هم که داشته باشید اگر تبلیغات نکنید یا هیچ وقت شناخته نمیشوید و یا اگر هم بشوید احتمالا دیر شده است!
بازارتان را تحلیل نید،محصولتان را تحلیل کنید،بهترین تبلیغات را بسازید و منتشر کنید،مطمئن باشید ضرر نخواهید کرد همانطور که من و تمام صاحبین کسب و کار از تبلیغات سود برده ایم!